HOME >
英語教育 > クラスルーム・イングリッシュを使おう!
クラスルーム・イングリッシュを使おう!
クラスルーム・イングリッシュは,子どもたちにとって最良のインプットです。というのも,教師の発する英語が,その使用場面と密接に結びついて自然な文脈の中で,子どもたちに届くからです。
毎日の授業の中で,さりげなく,自然に,かつ,バリエーション豊かに,クラスルーム・イングリッシュを使いこなせたらいいな,といつも思いながら教室に向かっています。
表の中の 「 ☆マーク 」 は子どもたちに使わせたい英文です。
あいさつ・ウォーミングアップ
Hello. | こんにちは |
Good morning, everyone. | 皆さん,おはようございます |
Good afternoon, boys and girls. | 皆さん,こんにちは |
How are you? | 元気ですか。 |
How are you doing? | 元気ですか。 |
How are you feeling today? | 今日の気分は。 |
☆ I'm fine. Thank you, and you? | 元気です。あなたは。 |
☆ I'm OK. Thank you, and you? | 大丈夫です。あなたは。 |
You look fine (sleepy, hungry). | 元気そう(眠そう,腹ペコみたい)ね。 |
What did you do last night? | ゆうべは何をしたの。 |
Did you have a good weekend? | 終末は楽しかったですか。 |
Did you watch a soccer game last night? | 昨日の夜サッカーの試合を見ましたか。 |
授業の始まり
Here we go! | 始めましょう。 |
Let's start! | 始めましょう。 |
Let's go! | 始めましょう。 |
Now let's begin. | 始めましょう。 |
Is everyone ready to start? | みなさん始めますよ,準備はいいですか。 |
Everyone, stand up. | 全員,起立。 |
Sit down, please. | 座ってください。 |
Take you seats. | 座りなさい。 |
☆ I'm ready. | 準備できています。 |
☆ Yes, let's start. | はい,始めましょう。 |
活動中の指示
Take out your books. | 本を出しなさい。 |
Take out your pencils. | 鉛筆を出しなさい。 |
Open your textbooks to page five. | 5ページを開きなさい。 |
Look at page five. | 5ページを見なさい。 |
☆ Sure. / OK. | もちろん。 / はい。 |
Watch and listen. | よく見て,よく聞いて。 |
Listen to the CD. | CDを聴いてください。 |
Repeat after me. | 私のあとについて繰り返して。 |
Once more, please. | もう一度言ってください。 |
Look at the blackboard. | 黒板を見てください。 |
Look at these pictures. | 絵を見てください。 |
Let's sing. | 歌いましょう。 |
Speak louder, please. | もっと大きな声で話しましょう。 |
Say it again. | もう一度言って。 |
Answer my questions. | 質問に答えてください。 |
Can you hear me? | 聞こえますか。 |
Attention, please. | 注目。 |
Hands up. | 手をあげて。 |
Please raise your hand. | 手をあげてください。 |
Hands down. | 手を降ろして。 |
Answer my questions. | 質問に答えてください。 |
Can you come here? | ここに来てくれますか。 |
Go back to your seat. | 席に戻ってください。 |
Please return to your seat. | 席に戻ってください。 |
Close your notebooks. | ノートを閉じなさい。 |
Put your notebooks face down. | ノートをふせなさい。 |
Take your time. | ゆっくりでいいよ。 |
Why don't you try? | やってみなさい。 |
(In) English please. | 英語で言って。 |
Guess what? | 何かな,考えてごらん。 |
Once more, please. | もう一度やってください。 |
Let's do it again. | もう一度やってみよう。 |
Who needs help? | 手伝って欲しい人は。 |
How about you? | あなたはどうですか。 |
☆ It's hard. | むずかしい。 |
☆ It's tough. | きついです。 |
☆ It's not easy. | 簡単ではないです。 |
☆ It's easy! | 簡単だよ。 |
☆ It's not hard. | むずかしくないです。 |
☆ Finished. | 終わったよ。 |
☆ Not yet. | まだです。 |
☆ Excuse me?(↑) | なんと言ったのですか。 |
☆ Pardon?(↑) | なんとおっしゃったのですか。 |
☆ I see. | なるほど。 |
☆ Now, I understand. | やっとわかりました。 |
☆ Thank you so much. | ありがとうございます。 |
☆ Thanks a lot. | どうもありがとう。 |
配布物
Take one each. | 一枚ずつ取りなさい。 |
Take one and pass them back. | 一枚とって後ろにまわしてください。 |
Pass it to the front. | 前に送りなさい。 |
Please pass your worksheets up to the front. | プリントを前にまわしてください。 |
Hand it to me. | それを私に渡しなさい。 |
Pass it back to me, please. | それを私に回してください。 |
ゲーム
Let's play a game. | ゲームをしましょう。 |
Are you ready? | 準備はいいですか。 |
Please come here. | こちらに来てください。 |
Who's first? | 1番は誰? |
Who's next? | 次は誰? |
☆ Me? | 私ですか。 |
☆ Is it my turn? | 私の番ですか。 |
☆ Can I try? | 私にやらせてください。 |
It's your turn. | あなたの番ですよ。 |
Anyone? / Anyone else? | 誰か?ほかに誰か? |
Any volunteers? | やってくれる人? |
Shuffle and deal. | 切って配って! |
Choose five cards. | 5枚のカードを選んで! |
Don't show your card to your partner. | 相手にカードを見せてはいけません。 |
Place the cards. | カードを置いて! |
This team is the winner. | こっちのチームの勝ちです。 |
One point for this group. | このグループに1ポイントあげます。 |
It was a tie. | 引き分けです。 |
Let's give them a big hand. | 拍手をしましょう。 |
Time's up. | 時間です。 |
質問・つなぎことば
Well, let me see. | ええと,そうですね。 |
What does it mean? | それはどういう意味? |
What do you meam by that? | どういう意味ですか? |
☆ I'm sorry. I don't understand. | ごめんなさい,わからないんです。 |
☆ Excuse me. I didn't catch you. | すみません。何と言ったんですか。 |
☆ Please speak more slowly. | もっとゆっくり話してください。 |
☆ Can you repeat the question?. | 質問をもう一度言ってください。 |
☆ I have no idea. | わかりません。考えがうかびません。 |
☆ Please tell me. | 教えてください。 |
☆ What can I say in this case? | こんなときどう言うの? |
☆ What do you say ○○ in English? | 英語で○○はなんて言うの? |
グループ活動・ペア活動
Make a group. | グループを作って! |
Make groups of three(five). | 3(5)人グループを作りましょう。 |
Make pairs, please. | ペアを作りましょう。 |
Face your partner. | 向かい合ってください。 |
Let's play this game in groups. | グループでこのゲームをしましょう。 |
Work in pairs. | ペアで活動します。 |
You are going to practice this in pairs. | これをペアで練習します。 |
Please make a circle. | 輪になりましょう。 |
Make a single line. | 1列になりなさい。 |
Let's make two lines. | 2列になりましょう。 |
Let's decide the group leader. | リーダーを決めましょう。 |
Find your partner. | パートナーをさがしなさい。 |
はげまし・賞賛
「ほめる」ことはとても大切です。
バリエーションを増やして,どんどん使ってましょう。
That's right. | そのとおり。 |
Oh, yes! | そのとおり。 |
Good luck! | がんばって。 |
Good. | いいよ。 |
Sounds good. | いいね。 |
Great. | すごいね。 |
Outstanding. | すごい。 |
Wonderful. | すばらしいね。 |
Excellent. | すばらしいね。 |
Fantastic! | すばらしいね。 |
Super! | すばらしいね。 |
Splendid! | すばらしいね。 |
I like it. | いいね。 |
I love it. | とてもいいね。 |
Good job. | よくやったね。 |
Good work! | よくやったね。 |
You did it. | やったね。 |
Perfect. | 完璧だよ。 |
How kind! | 親切だね。 |
How creative! | すごく創造的だね。 |
Give him(her) a (big) hand. | 彼(女)に(大きな)拍手。 |
Good thinking. | いい考えだね。 |
Interesting! | おもしろいね。 |
Don't worry. | 気にしないで。 |
You can do it. | 君ならできるよ。 |
Good try! | (失敗だったけど)頑張ったね。 |
児童生徒への依頼
Will you help me? | 手伝ってくれない? |
Could you start the music? | 音楽を流してください。 |
Turn the light on(off), please. | 電気を付けて(消して)ください。 |
Could you open(close) the window? | 窓を開けて(閉めて)ください。 |
Can you draw the curtain, please? | カーテンを引いてください。 |
授業の終わり
It's almost time to stop. | そろそろ終わりにします。 |
Clean up, please. | 片付けてください。 |
See you tomorrow. | 明日,またね。 |
See you next week. | 来週会いましょう。 |
See you next time. Bye! | 次また会いましょう。さようなら。 |
Goodbye, everyone. | さようなら,みなさん。 |
Have a good weekend! | よい週末を。 |